Abonnemang

Grunden är att du är 18 år  med svenskt personnummer.

Vidare behöver du antingen ha ett kontokort med täckning eller att du väljer att betala med faktura. Väljer du faktura som betalningsmetod så gör vi en kreditkontroll.

Du gör det enkelt via vår hemsida, chilimobil.se, där du väljer mellan de olika abonnemangsformer vi erbjuder. Efter att ha valt abonnemangsform väljer du om du vill ha nytt nummer eller ta med ett befintligt nummer som du kanske har hos en annan operatör idag (tänk på att kontrollera om du har bindningstid kvar, i sådana fall kan vi inte flytta ditt nummer).

Chilimobil har tagit bort surfpotter och har nu Alltid Fri Surf på alla abonnemang. Du kan fortfarande välja olika prisnivåer efter vilken hastighet du behöver.

Så från och med nu tar surfen aldrig slut utan du väljer mellan hastigheterna upp till 1 Mbit/s, 10 Mbit/s, 100 Mbit/s och Full Fart, ungefär som ett bredband.

 

Vi har abonnemang för PrivatpersonerFöretag och Mobilt Bredband.

 

I samtliga mobilabonnemang ingår Alltid Fri Surf, Fria samtal, sms och mms.

Inom EU/EES har du givetvis också fria samtal, sms och mms samt en EU/EES surfmängd beroende på vilket abonnemang.

Vårt toppabonnemang med mest värde är Fri Surf Viaplay, här ingår alltid Viaplay Film & Serier i priset.

Du kan även lägga till ett extra surf-sim till mobilabonnemangen.

 

Våra abonnemang Fri Surf Mobilt Bredband och Fri Surf Stugbredband kan endast användas i Sverige.

Det är inga konstigheter faktiskt. Med Chilimobil tar surfen aldrig slut, utan du har istället en hastighet som du väljer efter behov.

 

Vilken hastighet ska jag ha?

Surfar du te.x. på vanliga mobilsidor och använder mobilen mest för administrativa uppgifter så passar förmodligen vår lägsta hastighet 1 Mbit/s. 

Använder du dock mycket rörlig media som t.ex. Viaplay, Netflix eller mycket sociala medier som Tik Tok och Instagram så rekommenderar vi 10 Mbit/s, med 10 Mbit/s räcker också hastigheten till att dela din Surf med 1-2 andra enheter.

Vill du ha bästa möjliga kvalitet på din uppkoppling och ska använda mycket data rekommenderar vi 100 Mbit/s. Detta gäller även som en bra hastighet för Mobilt Bredband om du t.ex. ska titta på Digital TV etc.

 

Läs mer i Hastighetsguiden

 

Full Fart med högre hastigheter än 100 Mbit/s

Vi ska vara ärliga, det är extremt sällan du behöver mer än 100 Mbit/s hastigheter i din mobiltelefon eller till ditt mobila bredband, men visst kan det finnas behov för det om du te.x ska ladda väldigt stora filer (50->100 GB). Här har du möjligheten att köpa månadsabonnemanget Full Fart med högsta möjliga hastighet 4G (5G kommer inom kort). Behöver du tillfälligt Full Fart för 1 dygn (24h), 3 dygn (helg 72h) eller 1 hel vecka (168h) så kan du även beställa detta i MittChili. 

 

Inom kort kommer Chilimobil även lansera 5G och då kommer man kunna välja att köpa ännu högre 5G-hastigheter som ett vanligt månadsabonnemang. Med 5G kommer kommer hastigheterna komma upp till 500-1000 Mbit/s.

 

Fixa Full Fart bara när du behöver det

För alla abonnemang hos Chilimobil så kan du beställa Full Fart i MittChili för 1 dygn/helg/ eller vecka för ett fast pris.

 

Vad betyder hastighet ”Upp till” Mbit/s, och vad påverkar hastigheten 

Hastighet över Internet räknas i Mbit/s och mobilnätet försöker alltid att leverera upp till den hastighet du har beställt. Hastigheten påverkas dock av:

 

  • Plats/täckning där du befinner dig tex inomhus/utomhus och avstånd från basstationen. Kolla gärna vår täckningskartan.
  • Belastning av nätet överlag samt av antalet samtidiga användare mot den mast du är uppkopplad.
  • Vilken mobil/antenn du har  Äldre modeller fungerar generellt sämre.
  • Tjänsten du använder har problem.

 

Läs mer i Hastighetsguiden

 

 

 

 

Du kan självklart, och när som helst, byta abonnemangsform hos oss. Vill du ha ett abonnemang med högre hastighet så kan du själv ändra detta i ”MittChili” och detta aktiveras med en gång. Om du väljer ett abonnemang med en lägre hastighet, så justeras detta vid kommande månadsskifte.

Vi aktiverar ditt abonnemang samma dag som vi skickar ut det, för porterade/flyttade nummer får du en dag och klockslag då abonnemanget blir aktivt.

Då abonnemanget är aktivt, fungerar det direkt när du sätter det i mobilen/routern.  Du behöver inte ange pin-kod på Chilimobils SIM-kort, men vill du ha en SIM-PIN kan du aktivera det själv i din mobil. Alla inställningar som behövs för mms och surf sker automatiskt s.k. ”Over The Air”, och då kommer nödvändiga inställningar ner i din telefon. Notera också att faktureringen börjar från den dag då SIM-kortet skickades ut och t.ex. inte fungerar som ett kontaktkort som aktiveras först när du sätter kortet i mobilen.

 

Router
Om du har beställt ett mobilt bredband så fungerar det på samma sätt. förutom att de är bra om du har angett ett kontaktnummer, så att du kan få löpande information om ditt mobila bredband via sms.

 

Data/Surf och MMS inställningar

Om du har problem att komma igång så bär du kontrollera data och mms inställningarna på din Mobil/Router. De ska vara följande.

APN: data.chili.se

MMSC: http://mmsc/

MMS Proxy: 62.80.192.2

MMS port: 1981

 

MittChili

När du är igång rekommenderar vi att du loggar in i MittChili där du får koll på ditt abonnemang, betalningar och inställningar.
Du kan antingen surfa in på https://mittchili.chilimobil.se eller ladda ner vår app MittChili från Apple(iPhone) eller Google(android)

Vi har tagit bort bindningstider. Det skall vara enkelt för dig att kunna avsluta ditt abonnemang och om du vill det så har vi misslyckats och då håller vi inte dig kvar, du har max 1 månads uppsägningstid beroende på när i månaden du säger upp abonnemanget.

 

Vi har även en produkt som heter Årsabonnemang, här köper du ett helt år med Fri Surf men då till rabatterat pris (se FAQ Årsabonnemang för mer information)

Chilimobil Stugbredband är en unik mobil bredbandstjänst, speciellt framtagen för att passa tillfällig surfanvändning på semestern i Sverige.Den passar utmärkt i husbilen/husvagnen, på veckoloven i stugan, eller på campingen. Tjänsten innebär att du köper Fri Surf mobilt bredband per dag (24 tim, kl 00-24). Du kan starta och stoppa abonnemanget när du vill på daglig basis och du gör detta enkelt i MittChili.

 

Villkor: 

 

Priset är 19 kr/dag (gäller fasta dygn 00-24) samt en engångsavgift på 295 kr. Kostnaden gäller per dygn oavsett när på dygnet tjänsten aktiveras/beställs till dygnets slut.

När SIM-kortet levereras är abonnemanget inte aktivt och måste aktiveras i MittChili när det ska användas. För ett aktiverat abonnemang debiteras löpande kostnad per dygn tills dess att abonnemanget stoppas/pausas i MittChili.

 

 

Stugbredband kan inte kombineras med Chilikompisar.

 

OBS! Stugbredband fungerar endast i Sverige.

 

 

 

 

 

 

 

 

När du blir kund hos oss får du ett val där du kan aktivera betaltjänster. Vill du inte aktivera dessa tjänster vid beställningstillfället kan du alltid göra det när du vill via ”MittChili”. När du aktiverar betaltjänster, så kommer en kreditkontroll att ske så att vi kan se att du inte har tidigare betalningsanmärkningar.

Kan jag TV-rösta ?
Om du har aktiverat ”betaltjänster”, så kan du absolut göra det.

Kan jag skänka pengar med sms?
Du kan i dagsläget ringa och skänka pengar. Däremot finns inte stöd för ”betal-sms”.

Finns det betaltjänster som inte stöds av Chilimobil?
Betaltjänster från Siru Mobile fungerar inte att använda med mobilabonnemang från Chilimobil.

Det fungerar att ringa via Chilimobil i princip i hela världen via de roamingavtal som vår nätleverantör har. Dock gäller det att du har aktiverat tjänsten för Betal- och utlandssamtal via ”MittChili”.  Du kan läsa mer om priser i vår utlandsprislista.

Befinner du dig inom EU/EES eller i UK så pratar du och surfar som hemma. Kolla upp hur många GB surf som ingår fritt i just ditt abonnemang innan du åker.

Vill du ringa från Sverige till andra länder (utomlands) utanför EU/EES-området gäller prislistan  ringa till utlandet 

 

Om du är på resande fot inom EU/EES gäller EU:s roamingregler som innebär att du kan använda ditt abonnemang i ett annat EU/EES-land utan att betala några extra avgifter. Du betalar lika mycket som hemma för samtal (till mobil eller fast telefon), sms och surf. Det kostar heller inget extra att ta emot samtal eller sms i EU/EES.

 

Vill du ringa då du reser från andra länder (utomlands) utanför EU/EES gäller följande prislista för att ringa från utlandet. OBS! Om du är i utlandet (utanför EU/EES) så kostar det även att ta emot samtal och sms, då t.ex ngn från Sverige ringer ditt mobilnummer. 

När du använder mobilsurf i utomlands (roaming, utanför EU/EES) så gäller också separat rörlig prislista. Rekommendationen är här att stänga av data-roaming i din mobiltelefon och att använda WiFi. 

Du kan absolut ha kostnadskontroll genom att inte aktivera ”betaltjänster”. Detta styr du via ”MittChili” och där kan du aktivera eller avaktivera denna tjänst där det kan uppstå rörliga kostnader såsom utlandssamtal, betalsamtal etc.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt. Har du börjat använda tjänsten betalar du för det du har använt och eventuellt förbrukat i form av betaltjänster såsom utlandssamtal, betalsamtal t ex. Du kan alltid läsa mer om detta i våra allmänna villkor.

Du loggar in via ”MittChili” och administrerar detta själv. Det kan röra sig om betaltjänster, mobilsvar, upplysning till nummerupplysningen etc.

När det gäller priser på våra abonnemang, så hittar du dem här. Avseende priser för utlandssamtal och roaming utomlands, så hittar du den informationen här.

Absolut kan du göra det. Kontakta vår kundservice så hjälper de dig.

Idag kan du som privatperson eller företag ha upp till fem abonnemang. Behöver du ytterligare abonnemang så går detta att köpa men då ber vi dig ta kontakt med Chilimobil kundservice.

Att byta operatör kallas för att ”portera”. Det är enkelt och innebär i princip inget avbrott för din uppkoppling när du byter operatör i Sverige. Vill du byta till Chilimobil så görs det automatiskt när du beställer ett abonnemang på chilimobil.se (du behöver inte säga upp det själv hos din gamla operatör). Du anger bara det nummer du har (vill ha med dig från din nuvarande operatör) och sedan görs den s.k. porteringen automatiskt.

 

Viktiga saker att tänka på när du ska flytta ditt nummer 

 

  • Har du ett kontantkort behöver det vara registrerat på ditt personnummer hos din nuvarande operatör.
  • För att nummerflytten ska kunna genomföras behöver du stå som ägare hos både nuvarande operatör och hos Chilimobil.
  • Har du bindningstid kvar så kan du sätta ett porteringsdatum hos Chilimobil i beställningsflödet efter att din bindningstiden gått ut, det är möjligt att sätta ett datum för portering max 6 mån framåt i tiden.
  • En nummerflytt tar cirka 4-6 arbetsdagar och du får löpande sms med information när det är dags att byta. Om du vill ändra datum, så hör du bara av dig till oss via mejl på kundservice@chilimobil.se.

Innan och under portering får löpande information från Chilimobil och din gamla operatör vis SMS exakt vilken dag och klockslag som abonnemanget flyttas. Det enda du behöver göra är att byta SIM-kort vid den tidpunkten.  SIM-kortet från Chilimobil har du då redan fått på posten.

Om du har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör så kan vi inte flytta dig direkt utan då måste antingen bindningstiden ha löpt ut eller att du kontaktar din nuvarande operatör och säger upp abonnemanget. Tyvärr kan vi inte ta bort din gamla bindningstid men vi kan lova dig att Chilimobil aldrig kommer att införa bindningstid på våra abonnemang.

 

Tips! Har du bindningstid kvar så kan du sätta ett porteringsdatum hos Chilimobil i beställningsflödet efter att din bindningstiden gått ut, det är möjligt att sätta ett datum för portering max 6 mån framåt i tiden.

Det är enkelt, du ringer bara 133 från sin mobil  (+46701950133 i utlandet) och följer instruktionerna. Här kan du lyssna av meddelanden och spela in en personlig hälsningfras.

 

Instruktioner och kommandon

 

Huvudmeny

  1. Spela upp nya meddelanden
  2. Spela upp nya missade samtal
  3. Spela upp gamla meddelanden
  4. Spela upp gamla missade samtal
  5. Ändra inställningar
    Få hjälp genom att klicka på 0

 

Ändra inställningar (5)
Om du väljer att ändra inställningar har du följande val:

  1. Ändra hälsningsmeddelande
  2. Ändra personlig kod
  3. Slå på eller av missade samtal
  4. Koppla ur röstbrevlådan
  5. Återgå till huvudmenyn

Chilisvar 

Med Chili Årsabonnemang kan du till ett fördelaktigare pris köpa tjänsterna för ett helt år. Du kommer fortfarande få en epost-faktura och specifikation per månad men med fastpriset 0 kr. Överskjutande kostnader tex betalsamtal eller utlandstrafik kommer debiteras som vanligt efter förbrukning.

 

Chilimobil har 3 årsabonnemang idag 

 

  • Alltid Fri Surf 10 Mbit/s. 2 990 kr/år
  • Alltid Fri Surf 100 Mbit/s 3490 kr/år
  • Alltid Fri Surf Mobilt Bredband 4490 kr/år

När det har gått 12 månader på ditt Årsabonnemang så börjar du betala per månad igen precis som vanligt för den surfmängd du valt. Givetvis kan du då närsomhelst välja att teckna ett nytt Årsabonnemang.

Ångerrätten gäller i 14 dagar så länge du inte har börjat använda abonnemanget eller om det finns andra omständigheter som gör att du inte kan nyttja tjänsten.

Tyvärr kan du inte säga upp ditt årsabonnemang om du inte har ångrat dig inom 14 dagar från när köpet gjordes.

När du har ett privatabonnemang (mobilt eller mobilt bredband) hos Chilimobil kan du i MittChili värva kompisar till att också börja använda Chilimobil. För varje kompis som köper ett abonnemang får både du och kompisen rabatt varje månad så länge ni båda har Chilimobil.

Chili Kompisar fungerar även med Årsabonnemang men lite annorlunda med din kompisrabatt. Eftersom årsabonnemanget är förbetalt och inte har ett månadspris så samlar du alla dina kompisrabatter du får i en ”pott” som du har tillgodo. Tillgodohavandet används direkt på andra köp du t.ex ett köp av extra surf (top-up) eller utlandssamtal. Gör du inga övriga köp så samlas potten tills den dag då årsabonnemanget löper ut. Då används potten automatiskt som rabatt på ditt nästa köp av t.ex ett nytt årsabonnemang eller  månadsabonnemang.

Observera att rabatten/potten bara kan användas till att köpa/beställa Chilimobils telefoni-tjänster. Den gäller t.ex. inte på hårdvara eller/och  kan inte betalas inte ut i kronor.

Kan kompisen också lägga till kompisar?
När din kompis börjat använda Chilimobil kan kompisen såklart själv värva kompisar och också själv få ännu billigare surfabonnemang.

Chilikompisar och familj
Tyvärr kan man inte värva varandra i samma familj om man bara har ett kundkonto. Däremot alla andra kompisar går finfint, så familjen tjänar på det ändå till slut.

Ordinarie rabatt är 10 kr/månad för dig per kompis och 10 kr/månad för kompisen.

Ibland kan det vara kampanj på Chilikompisar och då kan rabatten vara 20 kr/mån

Du kan sedan lägga till hur många kompisar man vill så att man i praktiken kan nolla sin egen månadskostnad. Det stämmer, du kan alltså fixa 0 kr/mån för ett fastpris abonnemang.

Chilikompisar fungerar för alla Chilimobils privatkunder. I MittChili under ”Chili kompisar” hittar du alla instruktioner och information om hur du tipsar kompisar och hur kompisen ska göra. Här ser du även vilka kompisar du har värvat och hur mycket rabatt du har fixat. Det är enkelt, kompisen anger bara ditt mobilnummer vid sin beställning av abonnemang (det finns en ruta för det) sedan är det klart.

Inga problem, i MittChili kan en kompis som blivit värvad efterregistrera rabatten med sin kompis(värvades) mobilnummer. Rabatten kan efterregisteras upp till 30 dagar efter att kompisen blev kund.

Med MittChili appen för du en enkel översikt över dina abonnemang och du kommer åt den både från din mobil och dator.

Här kan du  när som helst kontrollera din förbrukning, se fakturor, se PIN och PUK-kod, ändra abonnemang m.m.

Login gör du en enkelt med antingen mobilt bank-id eller ditt mobilnummer/lösenord.

Du kan ladda ner Appen MittChili från Apple appstore eller för Android Google Play

Du kommer också åt MittChili direkt i din webbläsare på https://mittchili.chilimobil.se (här)

 

Vad kan du göra i MittChili

 

  • Se dataförbrukning och hur mycket surf du har kvar
  • Se PIN och PUK koder
  • Köpa högsta hastighet
  • Kolla dina fakturor
  • Byta abonnemangsform
  • Spärra SIM, Beställa SIM
  • Ändra Betalkort/betalningsform och betala
  • Hantera och se alla abonnemang inom familjen
  • Aktivera/avaktivera tilläggstjänster som mobilsvar, Viaplay etc
  • Hantera kostnadskontroll
  • Ha koll på dina Chilikompisar och rabatter
  • Pausa ditt abonnemang
  • Beställa Extra Surf-sim

Ja, du kan pausa ditt abonnemang hos Chilimobil i upp till 12 månader och du gör detta i MittChili

När du pausar ditt abonnemang pausas det vid nästkommande månadsskifte och du betalar för månaden ut, när du aktiverar abonnemanget så startas det direkt och du debiteras från den dagen.

 

Obs! det är idag inte möjligt att pausa ett årsabonnemang