Chilimobil fyller 3 år!

Chili firar en stor milstolpe i och med sin treårsdag den 27 april! Under de senaste tre åren har Chilimobil vuxit snabbt och blivit en betydande aktör inom den svenska mobilbranschen. Vi spolar tillbaka bandet för att kika på vad som hänt de senaste tre åren!

2020 – Starten

Chilimobil i Sverige grundades med inspiration från Chilimobil Norge, som då funnits i 8 år. Grundarna Fredrik Brunzell och Hans Carlsson har alltid haft en vision att erbjuda högkvalitativa och pålitliga mobiltjänster till svenska folket.

– I maj gästar Chilimobil teknikveckans podd, där Hans och Fredrik delar nostalgiska tillbakablickar och diskuterar hur tekniken har utvecklats senaste åren.
– En månad efter uppstarten släpper Chilimobil sitt första Företagsabonnemang, för att rikta rampljuset mot småföretagen och hjälpa dem att utvecklas digitalt och bli mer effektiva.
– Samma månad startar Chili sitt strategiska partnerskap med Nordic Entertainment Group (NENT Group), vilket ger kunderna tillgång till Viaplays breda utbud.
– För att bidra till en mer hållbar värld, startar Chilimobil konceptet Reloved under sommaren, vilket innebär att kunderna även kan köpa andrahandsmobiler från Chili.

2021 – Tillväxten

Under 2021 växer Chilimobil i raketfart och sexdubblar sina intäkter från abonnemangsförsäljningen. De ökar från 2,9 MSEK till 17 MSEK under 2021 och växer antalet kunder med 121%.

– Chilimobil fördjupar sitt samarbete med Viaplay, och erbjuder det nya abonnemanget “Fri Surf Viaplay”.
– För att driva sitt innovativa digitalt beteende och växa varumärket, startar Chilimobil ett samarbete med Amanda AI, vars huvuduppgift blir Google-annonsering.
– Chilimobil blir nominerade till Årets disruptör, i en marknad och bransch där tjänsterna kan tyckas vara självklara. På kort tid har Chilimobil tagit ett litet, men starkt grepp på marknaden.
– Under våren lanserar Chilimobil ett studenterbjudande, för att hjälpa studenter att leva sina digitala liv utan hinder, och utan att behöva ta från sparkontot.
– Chilimobil startar ett viktigt samarbete med Samsung, som innebär att Chilis abonnemang integreras i Samsung Online, och gör Chilimobil till det bästa alternativet för de som köper premiummobiler från Samsung.
– Seniorers behov av mer surf ökar, och därför lanserar Chilimobil ett seniorerbjudande, som tillägg till sina övriga erbjudanden.

2022 – Slåss i toppen

Under 2022 fortsätter den positiva kurvan för Chilimobil. Med ett fortsatt satsande på temat Fri Surf, hamnar de på fjärdeplats i listan över mobiloperatörer med mest tillväxt. Detta efter bara 2 år på marknaden, i en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i Sverige.

Fri Surf Stugbredband lanseras, för att fylla behoven hos alla campingälskare och husbilsägare där ute. Ett bredband som kostar 19 kr/dag och kunderna kan starta och stoppa surfen när de vill.
– Chilimobil introducerar Fri Surf i alla sina abonnemang. Kunderna kan välja surf utifrån behov och slipper få slut på sin surfpott.
– Som ett ytterligare steg i att stärka sitt kundfokus, tar Chili in kundservice i sin egen organisation.

2023 – Siktet riktat framåt och uppåt

Med ett fortsatt fokus på kunderna, fri surf och innovativa teknologier som 5G, ser Chilimobil fram emot att växa ytterligare under 2023 och närma sig konkurrenterna som har fått styra marknaden under många år.

– Chili lanserar en ny mobilförsäkring som kunderna kan teckna oavsett om mobilen används idag eller köps ny eller begagnad.
– Framtiden är här, och det bevisas när Chilimobil lanserar 5G och kan därmed erbjuda sina kunder ännu snabbare surf.
– Chili gör en nylansering av sin webbshop stort fokus på Reloved-konceptet, för att tillgodose kunderna med en smidig plattform att köpa begagnade mobiltelefoner, och därmed skapa en hållbar och prisvärd mobilupplevelse.

Summering

Det som genomsyrar alla år från idéstadie till den stabila leverantören Chili är idag är den tunga satsningen på kundservice och skapandet av en kundcentrerad kultur.

Chili är engagerade i att erbjuda sina kunder den bästa möjliga upplevelsen och har arbetat hårt för att skapa en användarvänlig tjänst som är lätt för alla att använda och förstå.

Chilimobils resa dessa tre åren har minst sagt varit i racerfart. Företaget har nått stora milstolpar redan, och tänker inte sakta ner. Chili fortsätter fokusera på kundnöjdhet, innovativa tillvägagångssätt och en stor investering i teknologi, vilket hjälper till att sätta Chili på kartan och utmana de största spelarna inom den svenska telekommarknaden.