Så hanterar du bluff-sms

Det finns många fällor i den digitala djungeln och bluff-SMS är en vanlig sådan. Det kan vara någon som utger sig vara en nära släkting, till någon som utger sig vara din bank, med ett enda syfte – att lura dig på pengar. Här är några tips på hur du hanterar bluff sms.

Vad är bluff-sms och hur känner man igen dem?

Bluff sms, eller spam, är när bedragare försöker lura dig genom att skicka falska meddelanden som verkar vara från pålitliga källor. De kan verka vara från kända företag, banker eller till och med personer i din närhet. Vanliga bluff-sms kan vara meddelanden om att du har vunnit en tävling, att ditt bankkonto är blockerat eller att du har en obetald faktura.

 

Några exempel på vanliga bluff-SMS:

  1. Ett sms från posten där det står att ditt paket är fast i tullen och att du ska klicka på en länk och betala för att få ditt paket.
  2. Ett sms där det står att ett kortköp har bokförts på ett konto och om man inte gjort detta köp uppmanas att ringa ett telefonnummer.
  3. En ”familjemedlem” som hör av sig från ett nytt nummer och plötsligt behöver hjälp eller pengar.
  4. Ett sms från din bank som uppmanar dig att verifiera dig med BankID.
  5. Ett sms om att du har vunnit en tävling eller att en avlägsen släkting har avlidit och du har rätt till en stor summa pengar.

 

Identifiera bluff-sms:

Utöver exemplen vi nämner ovan, finns det flera hundratals andra olika bluffar som går runt. Genom att lära dig känna igen ett bluff-sms kan du bättre skydda dig mot dem.

  1. Syna avsändaren: Bluff-sms kan ibland komma från okända nummer eller avsändare som verkar misstänksamma. Men, de kan också verka komma från en betrodd källa, som exempelvis din bank eller någon du känner. Så fort du får ett sms som känns avvikande, ta på dina kritiska glasögon och dubbelkolla källan.
  2. Det är bråttom: Bedragare bygger ofta upp en känsla av att det är bråttom och brukar även anspela på rädsla. Till exempel att det är suspekta aktiviteter på ditt bankkonto eller att någon du känner är i fara och behöver din hjälp, och du måste agera NU. Detta för att få dig att göra det dem vill snabbt, innan du hinner tänka efter.
  3. Begär personlig information: Vanliga varningstecken är om ett sms ber om känslig information som lösenord, bankuppgifter eller personnummer, klicka på en okänd länk eller ber dig att signera något via BankID. Avsluta konversationen direkt.
  4. Orealistiska erbjudanden: Meddelanden som lovar dig pengar i form av att du har vunnit ett pris (utan att du har deltagit i någon tävling) eller blivit beviljad ett lån du inte ansökt för är inga att lita på. Erbjuds du en massa pengar och det hela verkar det för bra för att vara sant, så är det oftast det.

 

När du får ett misstänkt sms:

– Lämna ALDRIG ut känslig information: Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Likaså ska du heller aldrig lämna ut koder från bankdosan eller låna ut ditt BankID till någon annan. Logga aldrig in mail eller något annat via uppmaning av någon annan heller.

– Var skeptisk: Om ett meddelande verkar misstänkt, var skeptisk och dubbelkolla avsändaren och innehållet innan du agerar. Användarens sida kan vara hackad eller påstå sig vara någon den inte är. Kolla med personen som kontaktar dig via annan kanal om det verkligen är den som hör av sig.

– Använd säkerhetslösningar: Använd antivirus- och säkerhetsappar på din mobiltelefon för att skydda dig mot skadlig programvara som kan komma via bluff-sms.

– Kontakta företaget direkt: Om du är osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta företaget eller organisationen direkt via deras officiella kanaler för att bekräfta informationen. Om du får ett sms med en uppmaning om att ringa upp via ett visst telefonnummer, exempelvis till din bank. Leta då upp telefonnumret till den du ska kontakta via en annan källa (exempelvis via hemsidan) och ring det numret i stället.

– Anmäl, anmäl, anmäl: Rapportera bluff-sms för att hjälpa till att stoppa bedragarna.

 

Så anmäler du bluff-sms till 7726

Tidigare har alla operatörer haft ett eget system för att hantera spam, men för att göra det enklare för kunder har operatörer nu infört ett gemensamt nummer – 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen, och det är ett globalt etablerat system för att rapportera bluff-sms.

Vidarebefordra ditt bluff-sms till 7726. Där samlas alla misstänka sms in i en centraliserad plattform, och operatörerna kan snabbt kan blockera de sms som syftar till bedrägeri från att skickas till fler personer.

Tyvärr är det inte bara via sms som bedragare försöker komma åt dina uppgifter. Läs vår artikel om hur du skyddar dina uppgifter när du surfar online:

Artikel: Så skyddar du dina uppgifter online