Bästa verktygen för att jobba hemma

En uppsjö av olika verktyg finns tillgängliga för de som jobbar hemma, på distans eller i projekt i olika former. Och som underlättar massor. Det finns verktyg som tom är gratis och som absolut uppfyller de mest basala och nödvändiga funktionerna du behöver. Vi tar oss friheten att lista de verktyg som vi själva använt under uppstartsfasen av Chilimobil.

Videomöten.
Det måste vara enkelt att mötas utan krångliga länkar, inloggningar eller andra inställningar. Det skall vara som att kliva in i ”heta linjen” om ni kommer ihåg det fenomenet för typ 35 år sedan. Endast en länk skall räcka. In på en hemsida och sedan är videomötet igång.

Whereby – En enkel webbaserad videoapplikation som finns i både gratis- och premiumvariant beroende på hur många deltagare man vill vara. Superenkelt att komma igång och lätt för alla att deltaga och förstå hur allt fungerar.

Zoom – Enkelt och webbaserat. Både i gratis- och ”pro-version”. Fungerar både för videomöten och för webinars med flera hundra deltagare.

Microsoft Teams – Giganten när det gäller att jobba tillsammans oavsett om det gäller gemensam lagring, videomöten, chat med mera. Ett riktigt kompetent verktyg, men som kräver lite energi för att komma underfund med hur allt fungerar tillsammans.

Projekt- och planeringsverktyg.
Det är verkligen A & O att hålla koll på teamets olika uppgifter och att saker och ting blir gjorda. Och att alla ser samma sak, den berömda Giraffen 😊

Trello – Superbra och gratis verktyg för planering och projektledning. Liknar många andra verktyg, även Microsoft Planner, och skapar olika uppgifter som kan tilldelas en person, tidsbestämmas etc. Trello kan även kopplas till kalenderfunktioner.

Things – En typ av ”att-göra-lista” där man lägger in måsten, deadlines och att kategorisera olika ämnen. Du taggar uppgifter och estimerar tidsåtgång på ett fiffigt sätt. Inte för professionellt bruk, men ändå.

Gemensamma lagringsytor.
Inget är mer hett än att ha rätt förutsättningar för att jobba rätt med gemensamma dokument och att finna en bra struktur för lagring av dessa, så att alla inblandade upplever det som enkelt, effektivt och lättåtkomligt.

Goggle docs – Ett bra sätt för att samla och strukturera dokument, där alla kan nå dem och att man gemensamt kan jobba med dem i realtid.

Dropbox – Den mest anrika och etablerade av alla molntjänster när det kommer till lagring av data och information. Bra gratisversion och finns också i betalversion för större datamängder.

Onedrive – Microsofts tjänst som superkonkurrent till Dropbox. Återfinns nu som sharepoint i Microsoft Teams. Inga gratisversioner.

Relaterade artiklar

Dessa poster är taggade med ”distans”

Bästa verktygen för att jobba hemma

En uppsjö av olika verktyg finns tillgängliga för de som jobbar hemma, på distans eller i projekt i olika former.

Jobba och mötas på distans

Det är inget snack om att den pågående coronakrisen har fått oss alla att fungera och agera annorlunda…