Abonnemang

Grunden är att du är 18 år och har ett antingen har ett kontokort med täckning eller betalar med faktura efter sedvanlig kreditkontroll.

Du gör det enkelt via vår hemsida, chilimobil.se, där du väljer mellan de olika abonnemangsformer vi erbjuder. Efter att ha valt abonnemangsform väljer du om du vill ha nytt nummer eller ta med ett befintligt nummer som du kanske har hos en annan operatör idag (tänk på att kontrollera om du har bindningstid kvar, i sådana fall kan vi inte flytta ditt nummer).

Vi har för närvarande olika abonnemangsformer att välja på. Som privatperson kan du välja på 6 GB, 100 GB  Fri Surf eller Årsabonnemang Fri Surf. Läs gärna mer här.

I samtliga av våra abonnemang ingår alla samtal, sms, mms samt den surfmängd du har valt. Du betalar i förskott per månad.

Behöver du Mobilt Bredband så finns det i tre Storlekar  50 GB, 100 GB och även här som Fri Surf för både Privatpersoner och Företag.

För Företag så har vi vidare mobilabonnemangen 6GB, 25 GB och Fri Surf, men även mobilt bredband.

På Chilimobil kan du även skaffa månadsabonnemang på Viaplay Film & Serier, Viaplay Sport eller Viaplay Total.

Vi aktiverar ditt abonnemang samma dag som vi skickar ut det, för porterade/flyttade nummer får du en dag och klockslag då abonnemanget blir aktivt. Då abonnemanget är aktivt, fungerar det direkt när du sätter det i mobilen/routern.  Ange din PIN-kod, vilken du skrapar fram på baksidan av simkortet så är du igång. Alla inställningar som behövs för mms och surf sker automatiskt s.k. ”Over The Air”, och då kommer nödvändiga inställningar ner i din telefon. Notera också att faktureringen börjar från den dag då SIM-kortet skickades ut och t.ex. inte fungerar som ett kontaktkort som aktiveras först när du sätter kortet i mobilen.

Router
Om du har beställt ett mobilt bredband så fungerar det på samma sätt men notera att våra SIM kort har en PIN kod som måste anges i routern för att det ska fungera. Ett tips är att sätta kortet i din mobil först och gå in i SIM-kortinställningarna och ta bort PIN-koden.

Data/Surf och MMS inställningar

Om du har problem att komma igång så bär du kontrollera data och mms inställningarna på din Mobil/Router. De ska vara följande.

APN: data.chili.se

MMSC: http://mmsc/

MMS Proxy: 62.80.192.2

MMS port: 1981

MittChili

När du är igång rekommenderar vi att du loggar in i MittChili där du får koll på ditt abonnemang, betalningar och inställningar.
Du kan antingen surfa in på https://mittchili.chilimobil.se eller ladda ner vår app MittChili från Apple(iPhone) eller Google(android)

Vi har tagit bort bindningstider. Det skall vara enkelt för dig att kunna avsluta ditt abonnemang och om du vill det så har vi misslyckats och då håller vi inte dig kvar.

Du betalar abonnemanget i förskott för varje månad och vi skickar ett fakturaunderlag till dig den 15:e i månaden som avser nästa månads fasta kostnad. Säger du upp ditt abonnemang innan den 15:e i månaden, så kan abonnemanget avslutas kommande månadsskifte. Säger du upp abonnemanget efter den 15:e i månaden, så avslutas abonnemanget i nästkommande månadsskifte.

Vi har även en produkt som heter Årsabonnemang, här köper du ett helt år med Fri Surf men då till rabatterat pris (se FAQ Årsabonnemang för mer information)

När du blir kund hos oss får du ett val där du kan aktivera betaltjänster. Vill du inte aktivera dessa tjänster vid beställningstillfället kan du alltid göra det när du vill via ”MittChili”. När du aktiverar betaltjänster, så kommer en kreditkontroll att ske så att vi kan se att du inte har tidigare betalningsanmärkningar.

Kan jag TV-rösta ?
Om du har aktiverat ”betaltjänster”, så kan du absolut göra det.

Kan jag skänka pengar med sms?
Du kan i dagsläget ringa och skänka pengar. Däremot finns inte stöd för ”betal-sms”.

Finns det betaltjänster som inte stöds av Chilimobil?
Betaltjänster från Siru Mobile fungerar inte att använda med mobilabonnemang från Chilimobil.

Det fungerar att ringa via Chilimobil i princip i hela världen via de roamingavtal som vår nätleverantör har. Dock gäller det att du har aktiverat tjänsten för Betal- och utlandssamtal via ”MittChili”.  Du kan läsa mer om priser i vår utlandslista.

EU:s roamingregler innebär att du kan använda ditt abonnemang i ett annat EU/EES-land utan att betala några extra avgifter. Du betalar lika mycket som hemma för samtal (till mobil eller fast telefon), sms och surf. Det kostar heller inget extra att ta emot samtal eller sms i utlandet. Vill du ringa utanför EU/EES-området gäller följande prislista

Du kan absolut ha kostnadskontroll genom att inte aktivera ”betaltjänster”. Detta styr du via ”MittChili” och där kan du aktivera eller avaktivera denna tjänst där det kan uppstå rörliga kostnader såsom utlandssamtal, betalsamtal etc.

Du kan självklart, och när som helst, byta abonnemangsform hos oss. Vill du ha ett abonnemang med mer surf så kan du själv ändra detta i ”MittChili” och detta aktiveras med en gång. Om du väljer ett abonnemang med en mindre mängd surf, så justeras detta vid kommande månadsskifte.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt. Har du börjat använda tjänsten betalar du för det du har använt och eventuellt förbrukat i form av betaltjänster såsom utlandssamtal, betalsamtal t ex. Du kan alltid läsa mer om detta i våra allmänna villkor.

Du loggar in via ”MittChili” och administrerar detta själv. Det kan röra sig om betaltjänster, mobilsvar, upplysning till nummerupplysningen etc.

När det gäller priser på våra abonnemang, så hittar du dem här. Avseende priser för utlandssamtal och roaming utomlands, så hittar du den informationen här.

Absolut kan du göra det. Kontakta vår kundservice så hjälper de dig.

Idag kan du som privatperson ha upp till fyra abonnemang.

Att byta operatör kallas för att ”portera”. Det är enkelt och innebär i princip inget avbrott för din uppkoppling när du byter operatör i Sverige. Vill du byta till Chili så görs det automatiskt när du beställer ett abonnemang på chilimobil.se (du behöver inte säga upp det själv hos din gamla operatör). Du anger bara det nummer du har (vill ha med dig från din nuvarande operatör) och sedan görs den s.k. porteringen automatiskt.

Obs! Det enda du behöver ha koll på är om du har bindningstid kvar hos din gamla operatör, då kan inte Chilimobil flytta ditt nummer.

Du kommer att få information från Chilimobil och din gamla operatör vis SMS exakt vilken dag och tid som abonnemanget flyttas. Det enda du behöver göra är att byta SIM-kort vid den tidpunkten.  SIM-kortet från Chilimobil har du då redan fått på posten.

Om du har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör så kan vi inte flytta dig direkt utan då måste antingen bindningstiden ha löpt ut eller att du kontaktar din nuvarande operatör och säger upp abonnemanget. Tyvärr kan vi inte ta bort din gamla bindningstid men vi kan lova dig att Chilimobil aldrig kommer att införa bindningstid på våra abonnemang.

Det är enkelt, du ringer bara 133 från sin mobil  (+46701950133 i utlandet) och följer instruktionerna. Här kan du lyssna av meddelanden och spela in en personlig hälsningfras.

Chilimobil går i Tres mobilnät.

Med Chili Årsabonnemang kan du till ett fördelaktigare pris köpa tjänsterna för ett helt år. Du kommer fortfarande få en epost-faktura och specifikation per månad men med fastpriset 0 kr. Överskjutande kostnader tex betalsamtal eller utlandstrafik kommer debiteras som vanligt efter förbrukning.

När det har gått 12 månader på ditt Årsabonnemang så börjar du betala per månad igen precis som vanligt för den surfmängd du valt. Givetvis kan du då närsomhelst välja att teckna ett nytt Årsabonnemang.

Ångerrätten gäller i 14 dagar så länge du inte har börjat använda abonnemanget eller om det finns andra omständigheter som gör att du inte kan nyttja tjänsten.

Tyvärr kan du inte säga upp ditt årsabonnemang om du inte har ångrat dig inom 14 dagar från när köpet gjordes.

När du har ett privatabonnemang (mobilt eller mobilt bredband) hos Chilimobil kan du i MittChili värva kompisar till att också börja använda Chilimobil. För varje kompis som köper ett abonnemang får både du och kompisen rabatt varje månad så länge ni båda har Chilimobil.

Chili Kompisar fungerar även med Årsabonnemang men lite annorlunda med din kompisrabatt. Eftersom årsabonnemanget är förbetalt och inte har ett månadspris så samlar du alla dina kompisrabatter du får i en ”pott” som du har tillgodo. Tillgodohavandet används direkt på andra köp du t.ex ett köp av extra surf (top-up) eller utlandssamtal. Gör du inga övriga köp så samlas potten tills den dag då årsabonnemanget löper ut. Då används potten automatiskt som rabatt på ditt nästa köp av t.ex ett nytt årsabonnemang eller  månadsabonnemang.

Observera att rabatten/potten bara kan användas till att köpa/beställa Chilimobils telefoni-tjänster. Den gäller t.ex. inte på hårdvara eller/och  kan inte betalas inte ut i kronor.

Kan kompisen också lägga till kompisar?
När din kompis börjat använda Chilimobil kan kompisen såklart själv värva kompisar och också själv få ännu billigare surfabonnemang.

Chilikompisar och familj
Tyvärr kan man inte värva varandra i samma familj om man bara har ett kundkonto. Däremot alla andra kompisar går finfint, så familjen tjänar på det ändå till slut.

Ordinarie rabatt är 10 kr/månad för dig per kompis och 10 kr/månad för kompisen.

Nu har vi kampanj fram till 30 september och då är rabatten hela 20 kr/månad.

Du kan sedan lägga till hur många kompisar man vill så att man i praktiken kan nolla sin egen månadskostnad. Det stämmer, du kan alltså fixa 0 kr/mån för ett fastpris abonnemang.

Chilikompisar fungerar för alla Chilimobils privatkunder. I MittChili under ”Chili kompisar” hittar du alla instruktioner och information om hur du tipsar kompisar och hur kompisen ska göra. Här ser du även vilka kompisar du har värvat och hur mycket rabatt du har fixat. Det är enkelt, kompisen anger bara ditt mobilnummer vid sin beställning av abonnemang (det finns en ruta för det) sedan är det klart.

Inga problem, i MittChili kan en kompis som blivit värvad efterregistrera rabatten med sin kompis(värvades) mobilnummer. Rabatten kan efterregisteras upp till 30 dagar efter att kompisen blev kund.

Med MittChili appen för du en enkel översikt över dina abonnemang och du kommer åt den både från din mobil och dator.

Här kan du  när som helst kontrollera din förbrukning, se fakturor, se PIN och PUK-kod, ändra abonnemang m.m.

Login gör du en enkelt med antingen mobilt bank-id eller ditt mobilnummer/lösenord.

Vad kan du göra i MittChili

  • Se dataförbrukning och hur mycket surf du har kvar
  • Se PIN och PUK koder
  • Köpa mer surf
  • Kolla dina fakturor
  • Byta abonnemangsform
  • Spärra SIM, Beställa SIM
  • Ändra Betalkort/betalningsform och betala
  • Hantera och se alla abonnemang inom familjen
  • Aktivera/avaktivera tilläggstjänster som mobilsvar, Viaplay etc
  • Hantera kostnadskontroll
  • Ha koll på dina Chilikompisar och rabatter