Teknik – Fix & trix

Du kan lätt se hur vår täckning ser ut med hjälp av vår täckningskarta. Har du mer specifika frågor om täckning, tex hur det ser ut på en speciell adress är du välkommen att kontakta vår kundservice via chat.

Chilimobil har ett nätavtal med operatören Tre. Utifrån vår övertygelse att erbjuda ett nät med snabba hastigheter och rejält med kapacitet, så föll valet på Tre. De har också fått utmärkelser för sitt nät från det operoende analysföretaget Tutela. Läs mer här.

Du kan i realtid följa vad det eventuellt finns drifstörningar, så att du på det sättet kan se om det eventuellt finns driftstörningar i det område där du befinner dig. Klicka på driftinformation för att läsa mer.

I 3G-nätet kan du surfa i hastigheter mellan 3-17 Mbit/s och i 4G-nätet kan du räkna med 7-34 Mbit/s. 4G+ möjliggör att du kan surfa ännu snabbare i 4G-nätet med hastigheter långt över 100 Mbit/s. Se täckningskartan.

Med ett simkort från Chilimobil, så får du oftast med dig all information när du sätter simkortet i din router. Nätet skickar då automatiskt över alla nödvändiga inställningar. Om routerna inte fungerar så kolla dels täckningen, men också att alla inställningar verkligen finns på plats. Testa följande steg.

 

  1.  Starta om telefonen
  2.  Stäng av Wi-Fi och flygplansläge
  3.  Sök nät manuellt
  4.  Aktivera Mobildata
  5.  Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
    APN: data.chili.se eller data.tre.se

iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

  1. Det kan vara så att din surfpott är slut. Titta på ”MittChili” för att se hur status ser ut där.
  2. Kika gärna på täckningskartan om det är så att du är på en helt ny plats där du inte surfat tidigare.
  3. Prova med att starta om både routern och den enhet som du vill ansluta.
  4. Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
  5. APN: data.chili.se eller data.tre.se

MMS sänds som data, varför det är viktigt att din mobil har rätt inställningar.
Följande information skall finnas i din mobil:
iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

APN: data.chili.se
MMSC: http://mmsc/
MMS Proxy: 62.80.192.2
MMS port: 1981
APN-typ: default,supl,mms

Du kommer att få ett sms när 80% av din surfpott har förbrukats. Du kan då köpa till mer surf direkt eller via ”MittChili”. Du får också ett besked när surfen är helt slut. Även då kan du köpa extra surf.

Har du möjlighet att testa simkorter i fler än i en (1) mobil, så är det bra för att utesluta att det inte är fel på simkortet. Om inte det fungerar vill vi gärna att du kontaktar oss, så att vi kan kika på om det är något tekniskt problem med ditt kort. Löser vi inte det med en gång, så skickar vi ut ett nytt kort med en gång.

VoLTE kommer fungera med Chilimobil och lanseras fullt ut under Q2 2021!
VoLTE förbättrar avsevärt kundupplevelsen och kvalitén för samtal, men också när du pratar och surfar samtidigt.

WiFI calling kommer att fungera med Chilimobil och lanseras fullt ut under Q1 2021! WiFi-calling gör att du kan ringa över WiFi och kräver att mobilen du har stödjer detta samt att WiFI-calling är aktiverat i inställningarna på din mobil.

Med VoLTE (Voice over LTE) både ringer och surfar du med högsta hastighet i 4G-nätet, dvs. mobilen kopplar upp röstsamtal i 4G-nätet istället för 2G- och 3G-nätet. Fördelarna är många men du får bland annat bättre täckning och samtalskvalitet på många platser i landet och eftersom VoLTE hanterar röstsamtal som vanlig datatrafik påverkas inte mobilens övriga funktioner.

 

Det kostar inget extra att ringa över 4G-nätet och du VoLTE aktiveras automatiskt när tjänsten är påslagen i nätet.  Vi rekommenderar dock en omstart av mobilen så att allt kommer igång som det ska. Till att börja med fungerar VoLTE hos Chilimobil med Apple och Samsung modeller och mobilen behöver även stödja 4G  (vilket alla mobiler som säljs gör idag)

 

Aktivera VoLTE

VoLTE aktiveras automatiskt på din mobil när tjänsten är påslagen i mobilnätet, vi rekommenderar dock en omstart så att allt kommer igång som det ska. Fungerar det ändå inte kan man kontrollera VoLTE i nätverksinställningrna på sin mobil enligt nedan:

Samsung Galaxy: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal alternativt  – Inställningar -> Mobila nätverk -> VoLTE Samtal
Apple iPhone: Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data

 

HD-voice

High Definition Voice, som kort heter HD Voice, är en teknik som förbättrar ljudkvaliteten i mobilsamtal. Det gör att känslolägen och detaljer kommer fram betydligt bättre än tidigare, särskilt i bullriga miljöer som kollektivtrafiken eller på kontorslandskap.

För att kunna ringa ett HD Voice-samtal med VoLTE krävs att både du och den du ringer har en mobiltelefon som stödjer HD Voice samt har Chilimobil som operatör samt en du ringer till har en operatör som stödjer VoLTE.

I dagsläget erbjuder vi inte e-SIM, men vi siktar på att vi kan lansera detta i början av 2021.

Med MittChili appen för du en enkel översikt över dina abonnemang och du kommer åt den både från din mobil och dator.

Här kan du  när som helst kontrollera din förbrukning, se fakturor, se PIN och PUK-kod, ändra abonnemang m.m.

Login gör du en enkelt med antingen mobilt bank-id eller ditt mobilnummer/lösenord.

 

Vad kan du göra i MittChili

 

  • Se dataförbrukning och hur mycket surf du har kvar
  • Se PIN och PUK koder
  • Köpa mer surf
  • Se dina fakturor
  • Byta abonnemangsform
  • Spärra SIM, Beställa SIM
  • Ändra Betalkort/betalningsform/Betala
  • Se Chilikompisar
  • Hantera och se alla abonnemang inom familjen
  • Aktivera/avaktivera tilläggstjänster som mobilsvar, Viaplay etc.
  • Hantera kostnadskontroll.
  • Ha koll på dina Chilikompisar och rabatter.

Det är enkelt, du ringer bara 133 från sin mobil (+46701950133 i utlandet) och följer instruktionerna. Här kan du lyssna av meddelanden och spela in en personlig hälsningfras.

 

Hur du kommer igång med vår mobilsvartjänst – Chilisvar