Teknik – Fix & Trix

Du kan lätt se hur vår täckning ser ut med hjälp av vår täckningskarta. Har du mer specifika frågor om täckning, tex hur det ser ut på en speciell adress är du välkommen att kontakta vår kundservice via chat, messenger eller mejl på kundservice@chilimobil.se

Chilimobil har ett nätavtal med operatören Tre. Utifrån vår övertygelse att erbjuda ett nät med snabba hastigheter och rejält med kapacitet, så föll valet på Tre. De har också fått utmärkelser för sitt nät från det oberoende analysföretaget Tutela. Läs mer här.

Du kan i realtid följa vad det eventuellt finns drifstörningar, så att du på det sättet kan se om det eventuellt finns driftstörningar i det område där du befinner dig. Klicka på driftinformation för att läsa mer.

I 3G-nätet kan du surfa i hastigheter mellan 3-17 Mbit/s och i 4G-nätet kan du räkna med 7-34 Mbit/s. 4G+ möjliggör att du kan surfa ännu snabbare i 4G-nätet med hastigheter långt över 100 Mbit/s. Se täckningskartan.

Med ett simkort från Chilimobil, så får du oftast med dig all information när du sätter simkortet i din router. Nätet skickar då automatiskt över alla nödvändiga inställningar. Om routerna inte fungerar så kolla dels täckningen, men också att alla inställningar verkligen finns på plats. Testa följande steg.

  1.  Starta om telefonen
  2.  Stäng av Wi-Fi och flygplansläge
  3.  Sök nät manuellt
  4.  Aktivera Mobildata
  5.  Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
    APN: data.chili.se eller data.tre.se

iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

  1. Det kan vara så att din surfpott är slut. Titta på ”MittChili” för att se hur status ser ut där.
  2. Kika gärna på täckningskartan om det är så att du är på en helt ny plats där du inte surfat tidigare.
  3. Prova med att starta om både routern och den enhet som du vill ansluta.
  4. Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
  5. APN: data.chili.se eller data.tre.se

MMS sänds som data, varför det är viktigt att din mobil har rätt inställningar.
Följande information skall finnas i din mobil:
iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

APN: data.chili.se
MMSC: http://mmsc/
MMS Proxy: 62.80.192.2
MMS port: 1981
APN-typ: default,supl,mms

Du kommer att få ett sms när 80% av din surfpott har förbrukats. Du kan då köpa till mer surf direkt eller via ”MittChili”. Du får också ett besked när surfen är helt slut. Även då kan du köpa extra surf.

Har du möjlighet att testa simkorter i fler än i en (1) mobil, så är det bra för att utesluta att det inte är fel på simkortet. Om inte det fungerar vill vi gärna att du kontaktar oss, så att vi kan kika på om det är något tekniskt problem med ditt kort. Löser vi inte det med en gång, så skickar vi ut ett nytt kort med en gång.

VoLTE lanserades hos oss i april 2021 och vi erbjuder nu alla våra kunder VoLTE!
VoLTE förbättrar avsevärt kundupplevelsen och kvalitén för samtal, men också att du kan fortsätta surfa med 4G när du har ett pågående samtal.

I dagsläget stöds mobiltelefoner från Samsung, Apple, Huawei och Xiaomi.
Kolla gärna att just din mobilmodell har stöd för VoLTE. Du hittar det under ”inställningar”.

När man tecknar abonnemang hos oss, så kopplar vi automatiskt på tjänsten.
Vill du stänga av den, så gör du det lätt via appen ”MittChili”.

Tjänsten VoLTE är helt utan extra kostnad.

Vi har sedan hösten 2022 stöd för WiFi-samtal i samtliga abonnemang från Chilimobil.

För att kunna nyttja tjänsten behöver din mobil stöd för att kunna hantera WiFi-samtal.
WiFi-samtal gör att du kan ringa och ta emot samtal via ett WiFi-nät utan att behöva ha mobiltäckning.

WiFi-tjänsten är inte aktiverad från början när du tecknad ett abonnemang hos oss.
Du aktiverar tjänsten enkelt via appen ”MittChili” eller loggar in vi hemsidan chilimobil.se.

Tjänsten WiFi-samtal är helt utan extra kostnad.

Med VoLTE (Voice over LTE) både ringer och surfar du med högsta hastighet i 4G-nätet, dvs. mobilen kopplar upp röstsamtal i 4G-nätet istället för 2G- och 3G-nätet. Fördelarna är många men du får bland annat bättre täckning och samtalskvalitet på många platser i landet och eftersom VoLTE hanterar röstsamtal som vanlig datatrafik påverkas inte mobilens övriga funktioner.

Det kostar inget extra att ringa över 4G-nätet och du VoLTE aktiveras automatiskt när tjänsten är påslagen i nätet.  Vi rekommenderar dock en omstart av mobilen så att allt kommer igång som det ska. Till att börja med fungerar VoLTE hos Chilimobil med Apple och Samsung modeller och mobilen behöver även stödja 4G  (vilket alla mobiler som säljs gör idag)

Aktivera VoLTE

VoLTE aktiveras automatiskt på din mobil när tjänsten är påslagen i mobilnätet, vi rekommenderar dock en omstart så att allt kommer igång som det ska. Fungerar det ändå inte kan man kontrollera VoLTE i nätverksinställningrna på sin mobil enligt nedan:

Samsung Galaxy: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal alternativt  – Inställningar -> Mobila nätverk -> VoLTE Samtal
Apple iPhone: Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data

HD-voice

High Definition Voice, som kort heter HD Voice, är en teknik som förbättrar ljudkvaliteten i mobilsamtal. Det gör att känslolägen och detaljer kommer fram betydligt bättre än tidigare, särskilt i bullriga miljöer som kollektivtrafiken eller på kontorslandskap.

För att kunna ringa ett HD Voice-samtal med VoLTE krävs att både du och den du ringer har en mobiltelefon som stödjer HD Voice samt har Chilimobil som operatör samt en du ringer till har en operatör som stödjer VoLTE.

I dagsläget erbjuder vi inte e-SIM. Vi har det i vår utvecklingsplan med sikte på att kunna erbjuda detta under senare delen av 2023 eller början av 2024.

Med MittChili appen för du en enkel översikt över dina abonnemang och du kommer åt den både från din mobil och dator.

Här kan du  när som helst kontrollera din förbrukning, se fakturor, se PIN och PUK-kod, ändra abonnemang m.m.

Login gör du en enkelt med antingen mobilt bank-id eller ditt mobilnummer/lösenord.

Vad kan du göra i MittChili

  • Se dataförbrukning och hur mycket surf du har kvar
  • Se PIN och PUK koder
  • Köpa mer surf
  • Se dina fakturor
  • Byta abonnemangsform
  • Spärra SIM, Beställa SIM
  • Ändra Betalkort/betalningsform/Betala
  • Se Chilikompisar
  • Hantera och se alla abonnemang inom familjen
  • Aktivera/avaktivera tilläggstjänster som mobilsvar, Viaplay etc.
  • Hantera kostnadskontroll.
  • Ha koll på dina Chilikompisar och rabatter.

Det är enkelt, du ringer bara 133 från sin mobil (+46701950133 i utlandet) och följer instruktionerna. Här kan du lyssna av meddelanden och spela in en personlig hälsningfras.

Hur du kommer igång med vår mobilsvartjänst – Chilisvar

När du beställer Stugbredband Fri Surf” så skickar vi ut ett simkort till dig. Detta simkort har ingen pinkod, så du behöver inte tänka på att du måste ange pinkod i din router tex.

 

Simkortet är inte aktivt när du får det, utan det är ”pausat/spärrat” om du tittar i MittChili. Detta är helt korrekt eftersom du själv startar ditt Stugbredband när du har behov av ditt bredband.

 

När du startar ditt Stugbredband i MittChili, så tar det cirka 5-10 minuter innan abonnemanget är ingång. OBS! Du kan behöva starta om din router i samband med att du aktiverar/startar abonnemanget,

5G finns i utvalda abonnemang hos Chilimobil

 

I våra abonnemang 6GB, 100 GB samt Fri Surf så finns tillgång till 5G-tjänsten utan extra kostnad.

 

När det gäller våra nya, hastighetsbaserade abonnemang (från 220816), så ingår 5G-tjänsten i abonnemangsformen ”Full Fart” utan någon extra kostnad.

 

För att kunna nyttja 5G så behöver din mobil ha stöd för det. Det är väl egentligen det enda du själv behöver kolla, förutom att det finns täckning på de ställen där du vill använda det.

 

Generellt har 5G-nätet en högre snitt- och maxhastighet, kortare svarstider och större bandbredd.  Mer fart och mindre väntan helt enkelt!

 

Kika gärna på täckningskartan för att se hur utbyggt 5G-nätet är.