Teknik – Fix & trix

Du kan lätt se hur vår täckning ser ut med hjälp av vår täckningskarta. Har du mer specifika frågor om täckning, tex hur det ser ut på en speciell adress är du välkommen att kontakta vår kundservice via chat.

Chilimobil har ett nätavtal med operatören Tre. Utifrån vår övertygelse att erbjuda ett nät med snabba hastigheter och rejält med kapacitet, så föll valet på Tre. De har också fått utmärkelser för sitt nät från det operoende analysföretaget Tutela. Läs mer här.

Du kan i realtid följa vad det eventuellt finns drifstörningar, så att du på det sättet kan se om det eventuellt finns driftstörningar i det område där du befinner dig. Klicka på driftinformation för att läsa mer.

I 3G-nätet kan du surfa i hastigheter mellan 3-17 Mbit/s och i 4G-nätet kan du räkna med 7-34 Mbit/s. 4G+ möjliggör att du kan surfa ännu snabbare i 4G-nätet med hastigheter långt över 100 Mbit/s. Se täckningskartan.

Med ett simkort från Chilimobil, så får du oftast med dig all information när du sätter simkortet i din router. Nätet skickar då automatiskt över alla nödvändiga inställningar. Om routerna inte fungerar så kolla dels täckningen, men också att alla inställningar verkligen finns på plats. Testa följande steg.

 

  1.  Starta om telefonen
  2. Stäng av Wi-Fi och flygplansläge
  3.  Sök nät manuellt
  4. Aktivera Mobildata
  5. Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
    APN: data.chili.se eller data.tre.se

iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

  1. Det kan vara så att din surfpott är slut. Titta på ”MittChili” för att se hur status ser ut där.
  2. Kika gärna på täckningskartan om det är så att du är på en helt ny plats där du inte surfat tidigare.
  3. Prova med att starta om både routern och den enhet som du vill ansluta.
  4. Gå in på inställningar för att se så att rätt APN är inställt.
  5. APN: data.chili.se eller data.tre.se

MMS sänds som data, varför det är viktigt att din mobil har rätt inställningar.
Följande information skall finnas i din mobil:
iPhone: Inställningar> Anslutningar> Mobilnätverk> Åtkomstpunktnamn> Nytt APN
Android: Inställningar> Mobilnät> Mobilt datanätverk> Framme vid APN-inställningarna

APN: data.chili.se eller data.tre.se
MMSC: http://mms.chili.se eller http://mms.tre.se
MMS-proxy: mmsproxy.chili.se eller mmsproxy.tre.se
MMS-port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
APN-typ: mms

Du kommer att få ett sms när 80% av din surfpott har förbrukats. Du kan då köpa till mer surf direkt eller via ”MittChili”. Du får också ett besked när surfen är helt slut. Även då kan du köpa extra surf.

Har du möjlighet att testa simkorter i fler än i en (1) mobil, så är det bra för att utesluta att det inte är fel på simkortet. Om inte det fungerar vill vi gärna att du kontaktar oss, så att vi kan kika på om det är något tekniskt problem med ditt kort. Löser vi inte det med en gång, så skickar vi ut ett nytt kort med en gång.

VoLTE kommer fungera med Chilimobil och lanseras fullt ut under Q4 2020!
VoLTE  förbättrar avsevärt kundupplevelsen och kvalitén för samtal,  men också när du pratar och surfar samtidigt.

WiFI calling kommer att fungera med Chilimobil och lanseras fullt ut under Q4 2020! WiFi-calling gör att du kan ringa över WiFi och kräver att mobilen du har stödjer detta samt att WiFI-calling är aktiverat i inställningarna på din mobil.

I dagsläget erbjuder vi inte e-SIM, men vi siktar på att vi kan lansera detta i början av 2021.

Med MittChili appen för du en enkel översikt över dina abonnemang och du kommer åt den både från din mobil och dator.

Här kan du  när som helst kontrollera din förbrukning, se fakturor, se PIN och PUK-kod, ändra abonnemang m.m.

Login gör du en enkelt med antingen mobilt bank-id eller ditt mobilnummer/lösenord.

 

Vad kan du göra i MittChili

 

  • Se dataförbrukning och hur mycket surf du har kvar
  • Se PIN och PUK koder
  • Köpa mer surf
  • Se dina fakturor
  • Byta abonnemangsform
  • Spärra SIM, Beställa SIM
  • Ändra Betalkort/betalningsform/Betala
  • Se Chilikompisar
  • Hantera och se alla abonnemang inom familjen
  • Aktivera/avaktivera tilläggstjänster som mobilsvar, Viaplay etc.
  • Hantera kostnadskontroll.
  • Ha koll på dina Chilikompisar och rabatter.

Hur du kommer igång med vår telesvarstjänst – Chilisvar