Leverans

Du beställer enkelt via vår hemsida och väljer vilken abonnemangsform du önskar. Du väljer om du vill ha ett nytt nummer eller vill ha med dig det nummer du redan har. Efter det skapar du ett konto hos oss, ungefär som hos Spotify, Netflix eller liknande streamingtjänster. Du lägger in ditt kontokort som betalningsmedel, trycker på ”Beställ” och sedan är det klart. Ett simkort skickas ut till dig och det aktiveras när du sätter in det i din mobiltelefon. Klart!

Om du väljer ett nytt nummer hos oss, så skickar vi ut ett nytt simkort samma dag eller senast dagen därpå. Så fort du fått simkortet kan du sätta in det i din mobil, varpå det aktiveras i vårt när och du är klar att använda ditt abonnemang.

Väljer du att behålla ditt nummer som du har hos en annan operatör, så sker en s.k portering/flytt av ditt nummer. Godkännandet av flytt kan ta ngn dag och direkt när det är klart skickar vi ett nytt simkort till dig. Du får även löpande information via SMS om dag och klockslag (som vi och din gamla operatör har kommit överens om) när du ska byta SIM-kort. Själva bytet av SIM-kort brukar ligga 4-6 arbetsdagar framåt i tiden så att du hinner få ditt nya SIM-kort i brevlådan.

Vi aktiverar ditt abonnemang samma dag som vi skickar ut det, för porterade/flyttade nummer får du en dag och klockslag då abonnemanget blir aktivt. Då abonnemanget är aktivt, fungerar det direkt när du sätter det i mobilen/routern.  Ange din PIN-kod, vilken du skrapar fram på baksidan av simkortet så är du igång. Alla inställningar som behövs för mms och surf sker automatiskt s.k. ”Over The Air”, och då kommer nödvändiga inställningar ner i din telefon. Notera också att faktureringen börjar från den dag då SIM-kortet skickades ut och t.ex. inte fungerar som ett kontaktkort som aktiveras först när du sätter kortet i mobilen.

 

Router
Om du har beställt ett mobilt bredband så fungerar det på samma sätt men notera att våra SIM kort har en PIN kod som måste anges i routern för att det ska fungera. Ett tips är att sätta kortet i din mobil först och gå in i SIM-kortinställningarna och ta bort PIN-koden.

 

Data/Surf och MMS inställningar

Om du har problem att komma igång så bär du kontrollera data och mms inställningarna på din Mobil/Router. De ska vara följande.

APN: data.chili.se

MMSC: http://mmsc/

MMS Proxy: 62.80.192.2

MMS port: 1981

 

MittChili

När du är igång rekommenderar vi att du loggar in i MittChili där du får koll på ditt abonnemang, betalningar och inställningar.
Du kan antingen surfa in på https://mittchili.chilimobil.se eller ladda ner vår app MittChili från Apple (iPhone) eller Google (android)

Om ditt simkort inte dykt upp hos dig inom max 2-3 dagar, så vill vi gärna att du kontaktar oss. Bra att känna till är att om du porterar ditt nummer så kan det ta några dagar extra. Klicka här för alla alternativ att kontakta oss.

Att du som kund inte kan ta med ditt befintliga nummer kan bero på att du har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör. Ring gärna din operatör och kolla. Såklart kan du alltid teckna ett nytt nummer hos oss och att din portering av befintligt nummer sker när så är möjligt.

I samband med att du gör en beställning av nytt abonnemang hos oss får du en fråga om du vill att dina uppgifter skall synas hos nummerupplysningen, tex Eniro. Här svarar du ”ja” eller ”nej”.